x تبلیغات
شرکت حسابداری

تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟

   

 

تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟

تفاوت حسابداری و حسابرسی

حسابداری و حسابرسی دو فرآیند ضروری برای یک سازمان هستند که ارتباط نزدیکی با فعالیت ها و سوابق مالی آن دارند. علاوه بر تفاوت حسابداری و حسابرسی هر دو نقش اصلی را در عملیات مالی و فرآیندهای ثبت سوابق هر کسب و کار ایفا می کنند. با این حال، نقش ها و حوزه های تمرکز آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که حسابداری به حوزه بسیار گسترده‌تری اطلاق می‌شود و همه چیز از جمله جریان پول از سازمان به مدیریت شرکت را در بر می‌گیرد، خدمات حسابرسی بیشتر یک خدمات تخصصی است.

حسابرسی بخشی از دنیای امور حسابداری است. این یک بررسی مستقل از سوابق حسابداری و مالی است. این کار برای تعیین اینکه آیا شرکت تجاری عملیات خود را با قوانین و اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت داده است یا خیر انجام می شود. شرکت حسابداری صالحانی یک شرکت حسابداری در تهران است که تمامی این 2 خدمات را ارائه میدهد.

حسابداری و حسابرسی چیست؟

حسابداری:

امور حسابداری یک کارکرد اساسی در یک تجارت است. به روند جمع آوری، تقسیم بندی، خلاصه، تجزیه و بررسی و ارائه سوابق مالی، معاملات، سودآوری، صورت ها و وضعیت مالی یک سازمان اشاره دارد. این فرآیند شامل مستندسازی تراکنش های مالی یک کسب و کار است. به طور معمول، وظایف حسابداری یک سازمان توسط کارکنان خود آن سازمان انجام می شود. صورت های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای از تراکنش های مالی را در یک بازه زمانی حسابداری ارائه می دهد. حسابداری به شاخه های مختلفی از جمله حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مالی ، حسابداری مدیریت و … طبقه بندی می شود.

 

حسابرسی:

حسابرسی مالی به بررسی دقیق صورت های مالی یا سوابق یک سازمان اشاره می کند. این فرآیند پس از نهایی شدن حساب ها و صورت های مالی انجام می شود. این فرآیند شامل بازرسی و حسابرسی قانونی اسناد مالی است.

 

حسابرسی یک نظر بی طرفانه و منصفانه در مورد اینکه آیا سوابق و صورتهای مالی بازتابی منصفانه و واقعی از وضعیت مالی واقعی سازمان ارائه می دهد. حسابرسان، معمولاً اشخاص یا نهادهای خارجی، فرآیند حسابرسی را طبق مفاد قوانین لازم الاجرا به سهامداران انجام می دهند.

 

دو دسته اصلی حسابرسی وجود دارد: حسابرسی داخلی و خارجی. حسابرسی داخلی توسط یک حسابرس داخلی انجام می شود که معمولاً کارمند سازمان است. حسابرسی خارجی توسط یک حسابرس خارجی منصوب شده توسط سهامداران انجام می شود.

 

شباهت های حسابداری و حسابرسی

برخلاف تفاوت حسابداری و حسابرسی اکثر فرآیندهای اساسی حسابداری و حسابرسی مشابه هستند. حسابداری و حسابرسی مستلزم درک جامع اصول و مبانی حسابداری است. به طور معمول، این وظایف توسط افراد دارای مدرک حسابداری انجام می شود. آنها از روش های اصلی محاسبات، حسابداری و تجزیه و ارزیابی برای جمع آوری گزارش ها و صورت های مالی استفاده می کنند.

 

به طور معمول، رویه‌های مربوط به فعالیت‌های حسابداری و حسابرسی مشابه روش‌های رعایت مالیات است. آنها همچنین می‌توانند همان روش‌های حسابداری مانند نقدی یا تعهدی را داشته باشند . آنها تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که سوابق و صورت های مالی به طور دقیق تهیه شده و نمایش منصفانه ای از موقعیت مالی یک سازمان ارائه می دهند.

 

شباهت های حسابداری و حسابرسی

 

تفاوت های حسابداری و حسابرسی

تعریف:

حسابداری : خدمات حسابداری فرآیند تقسیم بندی، ثبت، تفسیر و خلاصه کردن صورت های مالی و معاملات برای بررسی وضعیت مالی واقعی یک سازمان است.

 

حسابرسی: حسابرسی فرآیند بررسی صورتهای مالی و سوابق یک سازمان برای یافتن مغایرتها در فرآیند ثبت معاملات و تأیید صحت سوابق است.

 

هدف:

حسابداری : حسابداری با هدف انعکاس موقعیت واقعی، عملکرد و سودآوری کسب و کار یا سازمان انجام می شود.

 

حسابرسی : حسابرسی برای تأیید صحت سوابق و اظهارات ارائه شده توسط حسابداری انجام می شود.

 

نقش:

حسابداری : ارزیابی سود و زیان یا وضعیت مالی یک سازمان برای یک بازه ی زمانی.

 

حسابرسی : برای تعیین درستی و صحت تمام تراکنش های ثبت شده.

 

دوره فعالیت:

حسابداری : حسابداری روزانه انجام می شود، زیرا معاملات به صورت روزانه انجام می شود.

 

حسابرسی : حسابرسی یک بررسی دوره ای است و به طریق ماهانه، سه ماهه یا سالانه انجام می گیرد.

 

فرد مسئول:

حسابداری : حسابداری توسط حسابداران انجام می شود.

 

حسابرسی : حسابرسی توسط حسابرسان انجام می شود.

 

تمرکز:

حسابداری : بر فعالیت ها و معاملات مالی جاری تمرکز می کند.

 

حسابرسی : بر صورت های مالی قبل تمرکز دارد

 

حوزه فعالیت:

حسابداری : کلیه سوابق، معاملات و اظهارات دارای پیامدهای مالی.

 

حسابرسی : سوابق و صورت های مالی نهایی.

 

جزئیات استفاده شده:

حسابداری : تمام جزئیات مربوط به سوابق مالی و معاملات را ضبط می کند.

 

حسابرسی : از سوابق و صورت های مالی به صورت نمونه استفاده می کند.

 

انجام شده توسط:

حسابداری : توسط یک کارمند داخلی انجام می شود.

 

حسابرسی : توسط یک شخص خارجی یا شرکت مستقل انجام می شود.

 

چرا به حسابداری و حسابرسی نیاز داریم؟

در صورتی که تفاوت حسابداری و حسابرسی وجود دارد اما هر دو برای سازمان ها لازم است. حسابداری به پیگیری تمام فعالیت های مالی یک کسب و کار، صرف نظر از اندازه سازمان کمک می کند. این به طور قابل اعتماد تمام جنبه های فعالیت های مالی در حال وقوع را ثبت می کند، که یک قسمت از اطلاعات مهم برای مدیریت شرکت شما است.

 

حسابداری به شناسایی زمینه هایی با عملکرد ضعیف و جنبه هایی که نیاز به اقدامات اصلاحی دارند کمک می کند. اطلاعات به دست آمده از حسابداری همچنین به برنامه ریزی بلند مدت پروژه تجاری کمک می کند.موقعیت مالی کسب و کار کمک می کند تا مشخص شود که چه میزان اعتبار می تواند مجاز باشد و با چه نرخ هایی و …. حفظ حساب‌ها در طی مراحل پرداخت مالیات، ثبت اظهارنامه و درخواست کسر به شما کمک خواهد کرد.

 

حسابرسی ضروری است زیرا یک نمای کلی بی طرفانه از تجارت ارائه می دهد. ممیزی اغلب خطاهایی را که ممکن است در فرآیندهای کسب و کار وجود داشته باشد شناسایی می کند و صاحبان مشاغل را قادر می سازد تا تغییراتی را برای اصلاح آنها اعمال کنند.

 

حسابرسی خارجی به ایجاد اعتبار کسب و کار، بهبود روابط با تامین کنندگان/مشتریان و تضمین تصویر عمومی مثبت کمک می کند. فروش یک کسب و کار در آینده به دلیل تکمیل قبلی فرآیند حسابرسی آسان تر خواهد شد. علاوه بر این، این می تواند رتبه اعتباری کسب و کار را افزایش دهد.بدین ترتیب توجه سرمایه گذاران و بانک ها را به خود جلب می کند.

 

اهمیت حسابرسی در حسابداری

 

اهمیت حسابرسی در حسابداری چیست؟

حسابداری حوزه وسیعی است که حوزه های تخصصی متعددی را در چارچوب خود در بر می گیرد. حسابرسی یکی از این تخصص هاست. از جمله تقاوت حسابداری و حسابرسی این است که حسابداری شامل ردیابی و ثبت تراکنش های مالی است، حسابرسی به منظور تأیید صحت حساب ها است.حسابرسی، از بسیاری جهات، یکپارچگی کل سیستم حسابداری یک شرکت را ارزیابی می کند.حسابرسی صورتهای مالی به صورت سالانه مهم است حتی اگر شما یک شرکت خصوصی باشید. حتی زمانی که حسابرسی اجباری نیست، انجام آن یک اقدام محتاطانه است.

 

اهمیت حسابرسی به ویژه در صورت وجود خطا در حساب های شما آشکار می شود. اگر سوابق حسابداری شما جاری یا به خوبی سازماندهی نشده باشد، حسابرس می تواند کمک قابل توجهی در کشف این اختلافات ارائه دهد. اگر جزئیات کشف شده حاکی از هر گونه تقلب یا تخلف باشد، توصیه می شود از خدمات حسابرسان قانونی استفاده کنید.

 

انواع مختلفی از ممیزی در حسابداری چیست وجود دارد که می توان بر اساس نیازهای خاص یک سازمان از آنها استفاده کرد. حسابرسی مالی ارزیابی می کند که آیا صورت های مالی یک سازمان به طور دقیق نتایج عملیات مالی آن را منعکس می کند یا خیر. این فرآیند تضمین می کند که وضعیت مالی سازمان مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری است. حسابرسی بررسی می کند که آیا شرکت مطابق با قوانین و مقرراتی است که ممکن است بر صورت های مالی تأثیر با اهمیتی داشته باشد یا خیر

ممیزی ها باید مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط هیئت استانداردهای حسابرسی و اطمینان انجام شود.

تبصره ماده 100 مالیات چیست؟

   

 

 

 

 

تبصره ماده 100 مالیات چیست؟

این تبصره مشوق مالیاتی محسوب می شود. ماده 100 قانون مالیات های مستقیم به منظور تشویق مودیان به انجام تعهدات مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور وضع شده است. بر اساس قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل طبقه بندی شده در سه دسته مشاغل مشمول مالیات موظفند ارسال اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود را تا پایان خرداد ماه هر سال تسلیم و سوابق مالی خود را به مرجع ذیربط ارائه کنند. در اصلاحات انجام شده در سال 1394، بندي به قانون ماليات‌هاي مستقيم اضافه شد كه به عنوان يكي از مهم‌ترين مشوق‌هاي سازمان امور مالياتي كشور به موديان مالياتي شناخته مي‌شود.

 

بر اساس این تبصره کلیه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا یا خدمات سالانه آنها از 150 برابر سقف معافیت مالیاتی تعیین شده توسط سازمان مالیاتی باشد، از مشمول مقررات ماده 100 بهره مند می شوند و در نتیجه این دسته از مودیان از ارائه اسناد مالی و نگهداری سوابق حسابداری و همچنین از ثبت اظهارنامه معاف خواهند بود.

 تبصره ماده 100 اساساً بیانگر مالیات ثابتی است که توسط سازمان مالیاتی تعیین می شود که می تواند افراد را از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و نگهداری سوابق معاف کند. سازمان مالیاتی برای برخی مودیان مالیاتی نرخ مشخصی تعیین می کند و فرم مربوطه را از طریق سامانه آنها ارائه می کند. مالیات دهندگان می توانند این مالیات را بررسی کنند تا ارزیابی کنند که آیا استفاده از این ماده برای آنها سودمند است یا خیر. اگر مالیات تعیین شده برای مؤدی مناسب باشد، می توانند نسبت به پرداخت اقدام کنند یا حتی گزینه اقساطی را انتخاب کنند.

 

در صورتی که مالیات تعیین شده نامناسب تشخیص داده شود، فرد حق دارد با ارائه اظهارنامه مالیاتی به همراه اسناد و مدارک نسبت به آن اعتراض کند. این خلاصه ای از تبصره ماده 100 مالیات چیست؟ است.

 

نکات مهم دستورالعمل تبصره ماده 100

با توجه به مفاد این تبصره چندین نکته مهم باید توسط مودیان مالیاتی حقیقی مورد توجه قرار گیرد.

 نحوه محاسبه مالیات برای کسانی که طبق تبصره ماده 100 ثبت نام و اظهارنامه ارائه کرده اند به شرح است که مبلغی معادل 8 درصد به مالیات ثابت سال قبل اضافه و این مجموع به عنوان مالیات مقطوع تبصره فوق دریافت می شود.

براساس قانون مالیات‌های مستقیم و دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور، اعمال تبصره ۱۰۰ در سال 1404 مانند سال‌های گذشته منحصراً برای مودیان مالیاتی بوده و شامل اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌های تجاری نمی‌شود.

در صورتی که فرم تبصره 100 تا پایان روز مهلت در درگاه خدمات الکترونیک بارگذاری نشود، این گروه ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود خواهند بود.

چه کسانی مشمول بهره مندی از تبصره ماده 100 هستند؟

کلیه صاحبان مشاغل و اشخاصی که مجموع فروش محصولات یا ارائه خدمات یا درآمد آنها در سال قبل از 150 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، مشمول ماده 100 قانون مالیات های مستقیم خواهند بود.

 

شرط بهره مندی از مزایای این مشوق مالیاتی برای این دسته از مودیان، ارائه فرم مالیات ثابت از طریق درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی در بازه زمانی تعیین شده است. شایان ذکر است استفاده مودیان از سایر معافیت های مالیاتی مقرر در قانون مالیات های مستقیم مانع از استفاده مودیان از تبصره ماده 100 نخواهد بود.

 

شرایط استفاده برای تبصره ماده 100

شرایط استفاده برای تبصره ماده 100

 

مودیان مالیاتی که مایل به بهره مندی از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم هستند، باید شرایط لازم برای تسلیم اظهارنامه را داشته باشند. در زیر، الزامات استفاده از این مشوق مالیاتی را بیان می کنیم.

 

برای احراز مزایای تبصره 100 قانون مالیات های مستقیم سال 1404، شرط اول این است که مجموع فروش کالا و خدمات در سال 1403 نباید بیشتر از 150 برابر آستانه معافیت مالیاتی باشد.

مودیان مشمول  تبصره ماده 100 باید مالیات سال قبل خود را به صورت قطعی تعیین و پرداخت کرده باشند و یا اینکه برگ تشخیص سازمان امور مالیاتی را قبول کنند.

ثبت اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 و همچنین درخواست استفاده از این ماده باید تا پایان مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی در سامانه مربوط تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارائه شود.

اشخاص غیر مشمول تبصره ماده 100

افراد و مشاغلی که واجد شرایط بهره مندی از این مشوق مالیاتی نیستند شامل دسته های زیر می شوند:

 

صاحبان مشاغل های بزرگ که درآمد سالانه آنها بیش از آستانه تعیین شده توسط سازمان مالیاتی است.

مؤدیانی که فرم مربوط به تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم تا تاریخ مهلت آن برای آنها ارائه نشده است.

شرکت ها، مؤسسات و سایر اشخاص حقوقی عموماً مشمول تبصره ماده 100 نمی باشند و موظف به نگهداری اظهارنامه مالیاتی و سوابق قانونی و همچنین ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

مشاغل با پیچیدگی مالیاتی بالا، گردش مالی قابل توجه و نیاز به حسابداری دقیق مشمول این تبصره نمی شوند.

مؤدیانی که دارای تکالیف مالیاتی خاص از قبیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، گزارش معاملات فصلی و اسناد مشابه مشمول این تبصره نخواهند بود.

صاحبان مشاغل حرفه ای اعم از وکلا، پزشکان، حسابداران و سایر مشاغل پردرآمد که نیاز به ثبت دقیق درآمد و هزینه دارند، مشمول این امتیاز نخواهند بود.

افرادی که منابع درآمدی متنوع دارند و این درآمد ها بیش از آستانه تعیین شده است، واجد شرایط استفاده از این تبصره نخواهند بود.

دلایل ارائه ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

ماده 100 قانون مالیات های مستقیم و مقررات مربوط به آن به منظور تسهیل فرآیندهای مالیاتی و ارتقای کارایی نظام مالیاتی کشور معرفی شده است.این ماده می تواند به بهبود رویه های مالی برای مالیات دهندگان کمک کند و دولت را قادر می سازد تا مالیات ها را به طور موثرتر جمع آوری کند. از جمله دلایل اولیه برای ارائه این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تسهیل فرآیندهای مالیاتی برای مشاغل کوچک

افزایش شفافیت و کاهش تخلفات مالیاتی

بهبود وصول مالیات و ساده سازی پیچیدگی های مالیاتی

ارتقای عدالت مالیاتی و حمایت از توسعه مشاغل های کوچک

نحوه ارسال اظهارنامه تبصره ماده 100

فرآیند ارسال تبصره ماده 100 مالیات چیست ؟ برای افرادی که برای اولین بار این کار را انجام می دهند پیچیده به نظر برسد. در زیر، راهنمایی هایی در مورد نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی برای مشمولان این ماده ارائه می دهیم.

 

به صفحه اصلی پرتال خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و بعد شناسه ملی، رمز عبور و کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید. اگر نام کاربری ندارید، ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنید.

سپس یک کد شش رقمی به تلفن همراه شما ارسال می شود. این کد را در قسمت مشخص شده وارد کرده و برای ورود به سیستم روی دکمه ورود کلیک کنید.

با ورود به صفحه حساب کاربری خود، پیامی در بالای صفحه نمایش داده می شود که “جهت ارسال اظهارنامه عملکرد و توافق تبصره ماده 100 اینجا کلیک کنید.” برای ورود به سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 بر روی پیام کلیک کنید و وارد سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تبصره 100 شوید.

در صورت داشتن چندین پرونده مالیاتی در این مرحله باید فایل مربوطه را انتخاب کنید.

پس از انتخاب پرونده مالیاتی، اطلاعات شناسایی شما نمایش داده می شود. اگر از صحت اطلاعات اطمینان دارید، روی دکمه سبز رنگ با عنوان «ارسال اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100» کلیک کنید.

در این مرحله باید با انتخاب «فرم تبصره 100» از گزینه های نوع اظهارنامه، سال عملکرد و نوع فعالیت را مشخص کنید. پس از آن، روی دکمه “تأیید” کلیک کنید.

در مرحله بعد،باید اطلاعات مربوط به میزان فروش خود را برای آن سال وارد کنید و سپس روی دکمه “افزودن” کلیک کنید.

در نهایت فیش مالیاتی نمایش داده می شود. در صورت موافقت با مبلغ، روی دکمه «صدور قبض » کلیک کنید. در این بخش می توانید پرداخت مالیات را به صورت نقدی یا اقساطی انتخاب کنید.همچنین میتوانید برای ارسال از خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی شرکت صالحانی استفاده نمایید.

مزایای استفاده از تبصره ماده 100

تبصره ماده 100 قانون مالیاتی فرآیند پرداخت مالیات پیچیده قبلی را برای استارت آپ ها و افراد نوپا آسان کرده است. از مزایای این تبصره برای صاحبان مشاغل و گروه های مربوطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حذف الزام ارائه اظهارنامه مالیاتی و در نتیجه صرفه جویی در زمان و هزینه برای مودیان

معافیت از نگهداری سوابق و اسناد مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1394

افزایش سهولت و سرعت در پرداخت مالیات

کاهش بوروکراسی اداری یا کاغذبازی و تشریفات لازم مرتبط با روش های سنتی پرداخت مالیات

نحوه محاسبه تبصره ماده 100

فرآیند محاسبه تبصره ماده 100 مالیات چیست؟ به شرح زیر است:

 

تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان

بررسی سیستمی سوابق فعالیت و تعهدات مؤدیان

بررسی سیستمی مبلغ مالیات سال قبل برای مودیان

ارزیابی سیستمی نسبت سود فعالیت های مالیات دهندگان

ارزیابی وضعیت مالکیت کسب و کار (اعم از فردی یا مشارکتی)

کسر مبلغ اجاره از درآمد مشمول مالیات تعیین شده (در صورت اجاره محل کسب و دسترسی سازمان به اطلاعات اجاره)

محاسبه و اعمال میزان معافیت ماده 101 قانون معافیت مالیاتی برای مؤدیان.

استخراج درآمد خالص که مبنای محاسبه مالیات موضوع تبصره 100 است.

 

اعمال نرخ مالیات بر درآمد مقرر در ماده 131 در خصوص معافیت مالیاتی مؤدیان

وظایف حسابدار چیست؟

 

  
 
 
 
 
وظایف حسابدار چیست؟ 
 خدمات حسابداری به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل در سطح جهان شناخته می شود. حسابداران باتجربه می توانند با دستیابی به موقعیت هایی مانند حسابدار ارشد یا مدیر مالی درآمد قابل توجهی کسب کنند. تقاضا برای افراد مسلط به اصول حسابداری به طور پیوسته در حال افزایش است، زیرا هر کسب و کاری، صرف نظر از اندازه آن، به یک حسابدار ماهر نیاز دارد. با این حال، این سوال مطرح می شود: وظایف حسابدار چیست؟ شرکت ها و سازمان ها چه وظایفی را برای حسابداران محول می کنند؟ هدف این مقاله پرداختن به این سوالات است.
منبع مقاله : وظایف حسابدار چیست ؟
حسابداری چیست ؟
حسابداری شاخه ای از علم اقتصاد است که کاربردهای قابل توجهی در زمینه هایی مانند حقوق و تجارت دارد. به عبارت دیگر، حسابداری شامل تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش های مالی مربوط به یک تجارت، سازمان یا هر فعالیت تجاری و غیر تجاری است که در یک واحد تجاری، موسسه یا شرکت انجام می شود. یک حسابدار تسلط قوی به اعداد و ریاضیات دارد و با تخصص خود در اصول و فرمول های حسابداری به طور موثر امور مالی هر سازمان یا موسسه ای را مدیریت می کند.
حسابدار کیست ؟
حسابدار فردی است که مسئول ثبت و طبقه بندی اطلاعات و گزارش های مالی در یک سازمان یا نهاد است. طبق چارت سازمانی واحد مالی و حسابداری، یک حسابدار ممکن است زیر نظر مدیر مالی کار کند. مدیر مالی فردی با تجربه و تخصص بیشتر در زمینه خدمات حسابرسی و حسابداری است که وظیفه نظارت بر کار و عملکرد سایر کارکنان و افراد شاغل در بخش حسابداری را بر عهده دارد.
یکی از وظایف مدیر مالی تجزیه و تحلیل صورت های مالی و ارائه گزارش های دوره ای به مدیران اجرایی است. حسابدار همچنین موظف است به طور منظم گزارش عملکرد را به مدیر مالی ارائه دهد. حسابداران می توانند با قبولی در آزمون CPA به حسابداران رسمی  تبدیل شوند. یک حسابدار رسمی واجد شرایط امضای گزارش های مالی و انجام خدمات تضمینی در مورد گزارش های تهیه شده توسط واحد حسابرسی شده است. در این مقاله وظایف حسابدار چیست ؟ بیشتر توضیح داده خواهد شد.
ویژگی ها و مهارت های یک حسابدار
یک حسابدار باید مهارت ها و شایستگی های مختلفی را کسب کند. یک حسابدار موفق کسی است که هم مهارت های نرم و هم مهارت های سخت و تخصصی مرتبط با رشته حسابداری را همراه با تجربه قابل توجه داشته باشد. برخی از مهارت های ضروری برای حسابداران عبارتند از:

 

    • مهارت های ارتباط موثر و بین فردی
    • توانایی های رهبری
    • مهارت های مدیریت زمان
    • مهارت های  توجه به جزئیات
    •  مهارت های حل مسئله
    •  مهارت های تطبیق پذیری
    • مهارت های تفکر انتقادی
    •  توانایی کار گروهی
    • هوش هیجانی
    •  هوش تجاری
    • مهارت ها و تکنیک های مذاکره
    • مهارت های سازمانی
    • مهارت های مدیریت استرس و حل تعارض
    •  مهارت های ارائه موثر
داشتن مهارت های ذکر شده برای موفقیت در حسابداری ضروری است. با این حال، آنها به تنهایی کافی نیستند. یک حسابدار موفق همچنین باید در طیف گسترده ای از مهارت های فنی خاص در زمینه حسابداری مهارت داشته باشد. این مهارت ها عبارتند از:
    • تسلط به کامپیوتر
    • تسلط بر نرم افزارهای ضروری مانند اکسل
    • تخصص در نرم افزارهای تخصصی حسابداری و داشبوردهای مالی
    • آشنایی با سیستم های مودیان
    • تحلیل صورت های مالی
    • مهارت محاسباتی قوی
وظایف معمول و عمومی یک حسابدار
مسئولیت های معمول و عمومی یک حسابدار یا یک شرکت حسابداری در تهران شامل چندین وظیفه ضروری است که هر حسابدار باید در آن مهارت داشته باشد:
    • آگاهی از استانداردهای جاری حسابداری
    • مقررات و الزامات قانونی
    • ثبت درآمدها و هزینه های شرکت
    • تهیه و تنظیم صورت های مالی
    • مدیریت تراکنش های بانکی
    • نظارت بر حساب سود و زیان
    • رسیدگی به حسابداری حقوق و دستمزد و محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان
 
 

 

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

    

 

 

 

 

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

به طور کلی مالیات‌ها بر اساس روش پرداخت به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم. در توضیح مختصر، مالیات مستقیم اساساً مالیات‌هایی هستند که به طور مستقیم و بدون واسطه از درآمد و دارایی افراد دریافت می‌شوند. در مقابل، مالیات غیرمستقیم به طور نامحسوس و غیرمستقیم بر قیمت کالاها یا خدمات از مصرف‌کننده اخذ می‌شود.

این دو نوع مالیات از نظر اهداف و روش های وصول با هم متفاوت هستند. در ادامه این مقاله، هدف ما ارائه تعریف جامعی از آنهاست و تفاوت های این دو نوع مالیات را بررسی می کنیم. گروه مالی صالحانی ارائه دهنده خدمات ارسال اظهارنامه مالیاتی و خدمات مشاوره مالیاتی میباشند که شما میتوانید برای اطلاع از این خدمات و مشاوره رایگان با شماره 09191367651 تماس بگیرید.

منبع مقاله : تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در اهداف و روش‌های جمع‌آوری آنهاست. در ادامه این تفاوت ها در قالب مقایسه با نوع روش پرداخت در موقعیت های مختلف مانند مودی پرداخت مالیات، فرار مالیاتی، انتقال، تورم، پوشش مجموعه بررسی خواهیم کرد.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم برای مودی پرداخت کننده مالیات

تمایز اصلی بین مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم در ماهیت این دو نوع مالیات نهفته است؛ مالیات‌های مستقیم بر درآمد و دارایی افراد وضع می‌شوند، در حالی که مالیات‌های غیرمستقیم از مصرف‌کننده یک محصول جمع‌آوری می‌شوند و تولیدکننده به عنوان واسطه، مالیات را جمع‌آوری و به دولت پرداخت می‌کند.

تفاوت مالیات مستقیم و غیرمستقیم  از نظر فرار مالیاتی

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم این است که یک فرد می‌تواند از مالیات‌های مستقیم فرار کند و قوانین و مقررات مالیاتی را دور بزند؛ با این حال، در مالیات‌های غیرمستقیم، فرار از قوانین امکان‌پذیر نیست، زیرا به خریدهای مصرف‌کننده متکی است و عدم پرداخت آن بسیار چالش‌برانگیز است.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در انتقال مالیات

در مالیات مستقیم، بار مالیاتی را نمی‌توان از فردی به فرد دیگر منتقل کرد؛ فرد باید مالیات خود را بپردازد. در مالیات غیرمستقیم، بار مالیاتی می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. به عنوان مثال، وقتی یک خرده‌فروش محصولی را به یک فرد می‌فروشد، مالیات توسط خریدار یا مصرف‌کننده نهایی محصول پرداخت می‌شود.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم در کاهش و افزایش تورم

مالیات مستقیم منجر به کاهش تورم در اقتصاد یک کشور می‌شود؛ این امر به این دلیل رخ می‌دهد که قدرت خرید را کاهش می‌دهد و در نتیجه بخشی از درآمد افراد به دست می‌آید و در نتیجه تقاضای کل کاهش می‌یابد. برعکس، مالیات غیرمستقیم تمایل به افزایش تورم دارد. در این نوع مالیات، با افزایش تعداد خریداران، میزان مالیات قابل پرداخت کاهش می‌یابد؛ در نتیجه، تقاضای کل افزایش می‌یابد و اگر کالاها با خدمات درخواستی مطابقت نداشته باشند، تورم ایجاد می‌شود.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم برای افراد مختلف

مالیات‌های غیرمستقیم طیف وسیعی از افرادی را که کالا یا خدماتی را دریافت می‌کنند و ملزم به پرداخت مالیاتی هستند که به قیمت نهایی آن محصول اضافه شده است، در بر می‌گیرد. در مقابل، مالیات‌های مستقیم فقط بخشی از افرادی را که موظف به پرداخت مالیات هستند، شامل می‌شود، زیرا مالیات‌های مستقیم بر اساس درآمد فرد وضع می‌شوند. 

اشخاص معاف از ماليات غیر مستقیم

طبق ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد خاصی از پرداخت مالیات معاف هستند. این افراد شامل شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، مؤسسات وابسته به دولت، نهادهای انقلاب اسلامی و مشاغل مستقر در مناطق محروم می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر مالیات ها و دریافت خدمات مالیاتی میتوانید با شماره 09191367651 تماس بگیرید. 

 

 

خدمات حسابداری چیست؟

   

 

 

 

 

خدمات حسابداری چیست؟

خدمات حسابداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که شامل تجزیه و تحلیل معاملات و رویدادهای حسابداری، تهیه و تنظیم اسناد حسابداری، بررسی کامل این اسناد و تجزیه و تحلیل گزارش‌های مرتبط است که توسط تیم حسابداری انجام می‌شود. این فعالیت‌ها برای اطمینان از ثبت دقیق و صحیح کلیه معاملات انجام می‌شود و به عنوان پایه و اساس امور مالی و مالیاتی سازمان‌ها عمل می‌کند. به عبارت دیگر، خدمات حسابداری شامل علم جمع‌آوری، طبقه‌بندی، خلاصه‌سازی و گزارش‌دهی اسناد حسابداری است که به مدیریت بهتر منابع مالی و تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند.

امور حسابداری و مالی به عنوان ابزارهای ضروری برای مدیران، سهامداران، کارمندان، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بیمه، ادارات مالیاتی و بانک‌ها عمل می‌کنند. این اطلاعات به مدیران در تصمیم‌گیری‌های جامع و استراتژیک در مورد ادامه و گسترش فعالیت‌ها، کاهش بخش‌های زیان‌ده، افزایش عملیات سودآور، مشارکت در پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری و تعیین سیاست‌ها و اهداف برای یک سازمان یا فرد کمک می‌کند. اهمیت انجام دقیق خدمات حسابداری در دوران اخیر به طور فزاینده‌ای آشکار شده است، به ویژه از دیدگاه افراد شایسته و پیشرو، تفاوت‌های آشکاری بین نهادهای موفق و نهادهای ناکارآمد یا غیرسودآور مشاهده می‌شود.

انتخاب یک شرکت خدمات حسابداری معتبر

سیستم مالی و حسابداری ذاتاً دارای جنبه‌های کنترلی و مشاوره‌ای است. بنابراین، انتخاب یک شرکت حسابداری معتبر به طور قابل توجهی مهم‌تر از انتخاب یک فرد است؛ زیرا چنین شرکت‌هایی سیستم‌های کنترلی و مشاوره‌ای ایجاد کرده‌اند و معمولاً تیمی از متخصصان متخصص مسئول نظارت و مدیریت امور مالی هستند.

هدف از ایجاد واحد خدمات حسابرسی و حسابداری در هر سازمانی، انتخاب مدیر مالی مناسب است. کسب‌وکارها، چه کوچک و چه بزرگ، باید شرکت‌های حسابداری معتبر را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که عملیات مالی آنها مطابق با قوانین، استانداردها و مقررات مربوطه انجام می‌شود و در نتیجه نگرانی‌های مربوط به مطالبات و بدهی‌ها به حداقل می‌رسد.

بهترین شرکت حسابداری در تهران

در سال‌های اخیر، کارفرمایان محترم نه تنها از خدمات حسابداری ما ابراز رضایت کرده‌اند، بلکه ما را به عنوان بهترین شرکت حسابداری در تهران به دوستان و همکاران خود نیز توصیه کرده‌اند. ما همواره تلاش می‌کنیم تا این اعتماد و رضایت قابل توجه را حفظ کنیم.

با توجه به گردش کار مشتریانمان، ما همیشه از پرسنل متعهد و متخصص استفاده کرده‌ایم و اغلب در طول فرآیند استخدام، 2 نفر را از بین 50 کاندیدا انتخاب کرده‌ایم. این به دلیل حساسیت کار در این موسسه حسابداری است که افراد باید سرعت، دقت و تعهد بالایی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که امور مالی و حسابداری به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

شرکت حسابداری صالحانی همواره حفظ عنوان بهترین شرکت حسابداری بوده است. برای حفظ این عنوان و حفظ منافع مشتریانمان، از همان جلسه اول به درخواست‌های کارفرمایان توجه ویژه‌ای داریم. از همان ابتدا، هدف ما ایجاد سودآوری، کاهش هزینه‌ها و کاهش نگرانی‌های مدیران در مورد خدمات حسابداری در تهران، کرج و مناطق اطراف با ارائه مشاوره‌های تخصصی و خدمات متنوع است.

 

 

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  اظهارنامه مالیاتی چیست؟

به افرادی که موظفند درآمد کسب شده خود را به منظور پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند، مودی مالیاتی گفته می‌شود. بنابراین، برای انجام این فرآیند، افراد باید صورت مالی خود را که نشان دهنده عملکرد سال گذشته آنها است، تهیه کنند که به آن اظهارنامه مالیاتی می‌گویند.

از طریق اظهارنامه مالیاتی که با ارائه مدارک درآمدی فرد یا موسسه تکمیل می‌شود، سازمان مالیاتی می‌تواند میزان مالیات بدهکار مودی یا سازمان دولتی را بر اساس آن اطلاعات محاسبه کند. این اظهارنامه‌ها در فرم‌های مشخصی طراحی می‌شوند که تمام اطلاعات مربوط به مالیات را گزارش می‌دهند.

لازم به ذکر است که محاسبه مالیات در ایران از دو طریق انجام می‌شود. در روش اول، مودی مالیاتی داوطلبانه درآمد خود را اعلام می‌کند، به همین دلیل به آن خوداظهاری می‌گویند. پس از ارزیابی توسط حسابرسان مالیاتی، مبلغ مالیات سالانه تعیین می‌شود.اما اگر مودی مالیاتی یا واحد تجاری اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهد، سازمان مربوطه به طور خودکار مالیات را محاسبه و به مودی مالیاتی ابلاغ می‌کند. این روش معمولاً «علی الراس» نامیده می‌شود.

ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول قوانین مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم که شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌شود، الزامی است. لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی یکی از خدمات مالیاتی خود را که ثبت الکترونیکی اظهارنامه‌ها است، ارائه داده و نیاز به مراجعه حضوری به سازمان‌های مالیاتی را از بین برده است. در نتیجه، مودیان مالیاتی می‌توانند کلیه اطلاعات را مطابق دستورالعمل‌های موجود در وب‌سایت با استفاده از نام کاربری خود در سامانه‌های آنلاین ثبت کنند.

اشخاص حقیقی مشمول اظهارنامه مالیاتی

اشخاص حقیقی که به کارهای آزاد اشتغال دارند و مالک مؤسسات اقتصادی تجاری مختلف هستند، ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. علاوه بر این، اشخاص حقوقی که شرکت‌ها یا مؤسسات آنها دارای شماره ثبت هستند، باید اظهارنامه را با استفاده از محاسبات دقیق حسابداری، شامل ترازنامه و صورت سود و زیان برای سال مالی مربوطه، تکمیل کنند. همچنین مشخص کردن دقیق گروه‌هایی که موظف به ارائه اظهارنامه هستند، مهم است.

اشخاص حقیقی و حقوقی

⚫ اشخاص حقوقی و حقیقی مقیم داخل کشور که از مالیات معاف نیستند

⚫ اشخاص حقوقی و حقیقی فعال در خارج از کشور

⚫ اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد آنها از کشور حاصل می‌شود اما مقیم ایران نیستند

⚫ اتباع غیر ایرانی

چه کسی ملزم به تهیه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی است؟

اظهارنامه مالیاتی نوعی فرم است که توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان مالیاتی قرار می‌گیرد و شامل جزئیاتی مانند درآمد، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، درآمد مشمول مالیات، معافیت‌های مالیاتی و اطلاعات شخصی و مکانی اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس فعالیت‌های آنها است.

این اظهارنامه، عملکرد مالی کلی همه اشخاص حقیقی و حقوقی را در طول یک سال مالی مشخص می‌کند. این اظهارنامه باید به طور دقیق تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. عدم رعایت مقررات ممکن است منجر به جریمه‌های مالی برای مودیان مالیاتی شود. برای این کار میتوانید با مشاوره مالیاتی از شرکت صالحانی درست ترین اظهارنامه مالیاتی را ارسال نمایید.

تمام رویدادهای مالی باید به ترتیب زمانی در اظهارنامه، همراه با اسناد پشتیبان ثبت شوند. در گذشته، اظهارنامه‌ها به صورت کاغذی و دستی پر می‌شدند. با این حال، دیگر نیازی به فرم‌های کاغذی نیست، زیرا مودیان مالیاتی اکنون موظفند با دسترسی به سامانه سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه‌های خود را به صورت الکترونیکی تکمیل کنند. طبق قانون، همه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات موظف به تکمیل اظهارنامه و پرداخت مالیات خود هستند.

 

 

انجام تخصصی خدمات حسابداری

   

 

 

 

 انجام تخصصی خدمات حسابداری

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک متعددی در سراسر ایران فعالیت می‌کنند که هر یک باید امور حسابداری نهادهای مربوطه خود را مدیریت کنند.در دنیای امروز، خدمات حسابداری معنای جدیدی به خود گرفته است، به طوری که دیگر نمی‌توان امور مالی، مالیاتی و سایر امور سازمانی را مانند گذشته به شیوه سنتی انجام داد.شرکت‌ها برای ارزیابی شرایط مالی و داخلی خود و بهبود عملکرد فعالیت‌های مالی خود به اطلاعات حسابداری دقیق نیاز دارند.

علاوه بر این، نهادهای نظارتی فهرست دقیقی از وضعیت مالی شرکت‌ها دریافت می‌کنند و هرگونه سهل‌انگاری یا بی‌دقتی در ارائه دفاتر و گزارش‌ها توسط این شرکت‌ها منجر به جریمه خواهد شد.شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک متعددی در سراسر ایران فعالیت می‌کنند که هر یک باید امور حسابداری نهادهای مربوطه خود را مدیریت کنند.

در دنیای امروز، خدمات حسابداری معنای جدیدی به خود گرفته است، به طوری که دیگر نمی‌توان امور مالی، مالیاتی و سایر امور سازمانی را مانند گذشته به شیوه سنتی انجام داد. شرکت‌ها برای ارزیابی شرایط مالی و داخلی خود و بهبود عملکرد فعالیت‌های مالی خود به اطلاعات حسابداری دقیق نیاز دارند. علاوه بر این، نهادهای نظارتی فهرست دقیقی از وضعیت مالی شرکت‌ها دریافت می‌کنند و هرگونه سهل‌انگاری یا بی‌دقتی در ارائه دفاتر کل و گزارش‌ها توسط این شرکت‌ها منجر به جریمه خواهد شد.

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از یک حسابدار یا یک تیم حسابداری برای مدیریت خدمات حسابرسی خود استفاده می‌کنند. تعداد افراد شاغل در تیم حسابداری یک شرکت به مقیاس و حجم کار فعالیت‌های شرکت بستگی دارد.

اخیراً مشخص شده است که کمک گرفتن از متخصصان و برون‌سپاری وظایف حسابداری می‌تواند زمان صرف شده برای این فعالیت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، هزینه‌های شرکت را پایین بیاورد و کیفیت کلی گزارش‌های حسابداری را افزایش دهد. به همین منظور، شرکت حسابداری صابر صالحانی تأسیس شده است تا با بهره‌گیری از دانش، سیستم‌ها و فناوری‌های نوین مدرن، خدمات حسابداری با کیفیت بالا را به مشتریان خود ارائه دهد.

شرکت‌هایی که هنوز قصد دارند در این دنیای پویا و رقابتی، با استفاده از روش‌های سنتی به کسب و کار خود ادامه دهند، اگر نمی‌خواهند شاهد نابودی کسب و کار خود باشند، به زودی مجبور به تغییر سیستم‌های عملیاتی خود خواهند شد. در دنیای امروز، دقت و سرعت برای موفقیت در کسب و کار بسیار مهم هستند.

چرا شرکت‌ها نیاز به برون‌سپاری خدمات حسابداری دارند؟

اطلاعات مالی یک شرکت، سازمان یا نهاد باید جمع‌آوری و طبقه‌بندی شود. متعاقباً، این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده باید به صورت خلاصه و با رعایت اصول حسابداری ثبت و نگهداری شوند. اطلاعات مالی، مالیاتی و حسابرسی در چندین قالب خاص تهیه می‌شوند. اغلب، فقط مدیران سازمان باید این گزارش‌ها را بررسی کنند. با این حال، گاهی اوقات، اطلاعات باید به نهادهایی مانند بانک‌ها، مقامات مالیاتی و اداره درآمد نیز ارسال شود.

حسابداری به عنوان زبان مشترک بین کارشناسان مالی و حسابداران عمل می‌کند و بر ثبت و بررسی امور مالی چه در داخل و چه در خارج از سازمان تمرکز دارد. در دنیای امروز، افرادی که این نقش را انجام می‌دهند باید دارای تحصیلات دانشگاهی و دانش به‌روز باشند. در بخش‌های بعدی، در مورد اهمیت مشاوره با کارشناسان مالی و سپردن امور حسابداری خود به آنها بحث خواهیم کرد.

خدمات حسابداری چگونه ارائه می‌شوند؟

سوال اصلی این است که "سازمان شما به چه خدماتی نیاز دارد؟"

به همین دلیل، مدیر سازمان ابتدا باید مشخص کند که به چه خدمات حسابداری و حسابرسی نیاز دارد. رویکرد ساده‌تر این است که مدیر یا نماینده سازمان از یک متخصص مالی از شرکت حسابداری در تهران درخواست کند تا سوابق مالی شرکت را بررسی کرده و خدمات لازم را ارائه دهد. از سوی دیگر، برخی از شرکت‌ها دارای یک تیم حسابداری یا یک حسابدار شخصی هستند.

 

 

 

خدمات مشاوره مالیاتی

   

 

 

 

خدمات مشاوره مالیاتی  

مشاوران مالیاتی، متخصصانی در امور و خدمات مالیاتی هستند که دانش جامع و تخصصی در مورد قوانین، مقررات و اجرای وظایف مربوط به مالیات دارند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه یک مشاور مالیاتی، تجربه کاری گسترده چندین ساله آنهاست. تجربیات کاری مکرر در زمینه‌های مختلف و تحصیلات عالی در این حوزه از مهمترین ویژگی‌های مشاوران مالیاتی است. مشاوران مالیاتی وضعیت پرونده‌ها را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کنند و از قوانین و مقررات مالیاتی برای حل مسائل مالیاتی و جلوگیری از جرائم مربوط به مالیات استفاده می‌کنند. داشتن یک مشاور مالیاتی در کنار شما به طور قابل توجهی به سودآوری پایدار کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

خدمات مشاوره مالیاتی چیست؟

مالیات یکی از اجزای اساسی اقتصاد هر کشور است و پرداخت مالیات بر اساس قوانین و مقررات هر کشور به طور قابل توجهی متفاوت است. مالیات هزینه‌ای نیست که بتوان از آن اجتناب کرد و همه افرادی که درآمد کسب می‌کنند موظفند تعهدات مالیاتی خود را به دولت انجام دهند.

حال که ضرورت مالیات را درک کردیم، مهم است که بدانیم هرگونه تلاش برای فرار از مالیات یا دور زدن تعهدات مالیاتی در نهایت به بن‌بست منجر می‌شود. دلیل این امر این است که دولت به طور مداوم قوانین مالیاتی را پیچیده‌تر می‌کند و مقررات سختگیرانه‌تری را اعمال می‌کند. چنین اعمالی بر مالیات‌دهندگانی که سعی در فرار از مسئولیت‌های مالیاتی خود داشته‌اند، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بنابراین، توصیه می‌شود درک خود را از مالیات افزایش دهیم تا بتوانیم تعهدات خود را به موقع انجام دهیم. با انجام این کار، نه تنها از جریمه‌های شدید مالیاتی اجتناب خواهیم کرد، بلکه ممکن است واجد شرایط معافیت مالیاتی نیز باشیم.

خدمات مالیاتی ارائه شده توسط  شرکت صالحانی

مشاوره مالیاتی و مالی

خدمات حسابداری مالیاتی و مالی

مدیریت سیستم‌های فروش و سیستم‌های مودیان مالیاتی و همچنین سامانه جامع تجارت

خدمات حسابرسی و تهیه صورت‌های مالی

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی

تهیه و ارسال فاکتورهای معاملات فصلی

مشاوره در زمینه مالیات اجاره املاک، مالیات سرقفلی و مالیات بر ارث

تهیه و تنظیم بودجه‌بندی مالی

مهندسی مالی و مالیاتی

مسئولیت‌های مشاوران مالیاتی چیست؟

تیم متخصص گروه مالی صالحانی با بهره‌گیری از یک تیم فنی ماهر، اجرای سیاست‌های مشتری‌محور، تضمین محرمانگی داده‌های مالی و اتخاذ یک استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، با موفقیت به جایگاه ممتازی در بازارهای مالی دست یافته است تا رضایت مشتریان گرامی خود را جلب کند. مسئولیت‌های مشاوران مالیاتی در شرکت حسابداری صالحانی شامل موارد زیر است

1- ارائه خدمات مختلف مشاوره مالی و مالیاتی مانند مشاوره مداوم، مشاوره موردی و مشاوره موقت و موارد دیگر.

مشاوران مالیاتی در شرکت حسابداری آزتا، استراتژی‌های مالیاتی را با هدف کاهش بدهی‌های مالیاتی و اخذ معافیت‌های مالیاتی مناسب برای کسب و کار شما پیشنهاد می‌دهند.

3- توضیح واضح قوانین مالیاتی مرتبط با موضوع شما به شیوه‌ای که برای مشتریان کاملاً قابل درک باشد.

4- تعیین تعهدات مالیاتی مشتریان و راهنمایی آنها در مورد نحوه انجام این تعهدات.

مزایای استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی

داشتن تیمی از مشاوران مالیاتی در کنار شما می‌تواند سرنوشت کسب و کار شما را به طرز چشمگیری تغییر دهد. شرکتی که در پنجمین سال فعالیت خود و در اوج سودآوری است، ممکن است ناگهان خود را با تعهدات و بدهی‌های مالیاتی انجام نشده مواجه ببیند و مجبور شود نیمی از کل سود خود را از تمام سال‌های گذشته به عنوان مالیات بپردازد. برعکس، کسب و کاری که به طور مداوم و دقیق تعهدات مالیاتی خود را در طول پنج سال انجام داده است، در سال پنجم خود از مشوق‌های مالیاتی بهره‌مند خواهد شد و در نتیجه مالیات کمتری پرداخت خواهد کرد. این تضاد آشکار، نمونه‌ای از تأثیر قابل توجه یک مشاور مالیاتی بر کسب و کار شما است.

 

 

 

انجام خدمات حسابداری

   

 

 

 

 

انجام خدمات حسابداری

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک متعددی در سراسر ایران فعالیت می‌کنند که هر یک باید خدمات حسابداری و حسابداری مالیاتی مربوط به نهاد مربوطه خود را مدیریت کنند. در دنیای امروز، خدمات حسابداری معنای جدیدی به خود گرفته است، به طوری که دیگر نمی‌توان امور مالی و مالیاتی سازمان‌ها را مانند گذشته به صورت سنتی انجام داد.

شرکت‌ها برای ارزیابی شرایط مالی و داخلی خود و بهبود عملکرد فعالیت‌های مالی خود به اطلاعات حسابداری دقیق نیاز دارند. علاوه بر این، نهادهای نظارتی فهرست دقیقی از وضعیت مالی شرکت‌ها دریافت می‌کنند و هرگونه سهل‌انگاری یا بی‌دقتی در ارائه دفاتر و گزارش‌ها توسط این شرکت‌ها منجر به جریمه‌هایی علیه آنها خواهد شد.

با توجه به ضرورت مشارکت اکثر مشاغل، به ویژه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، در امور مالی و حسابداری، بازار خدمات حسابداری شرکتی بسیار رقابتی است. از نظر تاریخی، اکثر شرکت‌ها مسائل حسابداری و مالیاتی خود را در اولویت قرار داده‌اند و از مزایای داشتن یک تیم حسابداری و مالی اختصاصی آگاه هستند. معمولاً حسابدارانی که خدمات حسابداری شرکتی ارائه می‌دهند، در مورد امور مالیاتی نیز آگاه هستند و مسئولیت حسابداری مالیاتی شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرند.

خدمات حسابرسی برای شرکت‌ها و امور مالیاتی آنها تا حدودی با خدمات حسابداری برای افراد متفاوت است. از نظر انجام تعهدات مالیاتی، اشخاص حقوقی گاهی اوقات با افراد متفاوت هستند، به عنوان مثال، در قالب اظهارنامه مالیاتی، نرخ محاسبه مالیات، مهلت‌های ارسال و غیره. علاوه بر این، شرکت‌ها عموماً تأکید بیشتری بر جنبه‌های مالی خود دارند و باید سوابق مالی و گزارش‌های حسابداری خود را به مقامات مالیاتی ارائه دهند، الزامی که در مورد افرادی که به عنوان مودیان مالیاتی گروه سوم طبقه‌بندی می‌شوند، اعمال نمی‌شود.

با این حال، گذشته از رابطه بین امور مالیاتی و حسابداری، ارائه خدمات حسابداری در شرکت‌ها به سازماندهی نهاد کمک می‌کند و می‌تواند گزارش‌های حسابداری مفیدی را به همراه داشته باشد. چنین گزارش‌هایی شامل صورت‌های سود و زیان، ترازنامه‌ها، مانده حساب‌های مختلف و حقوق صاحبان سهام می‌شود.

برون‌سپاری خدمات حسابداری

در فضای رقابتی امروز، برون‌سپاری خدمات حسابداری به یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای شرکت‌ها و مشاغل تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، به دلیل هزینه‌های بالا، دسترسی محدود به کارکنان متخصص و پیچیدگی مقررات مالیاتی، با چالش‌هایی در تأمین و حفظ پرسنل حسابداری حرفه‌ای مواجه هستند. برون‌سپاری این خدمات به شرکت‌های تخصصی نه تنها این موانع را کاهش می‌دهد، بلکه مزایای متعددی از جمله: کاهش خطاهای مالی، جلوگیری از تخلفات و جرایم مالیاتی، استفاده از پرسنل متخصص، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و امکان تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های اصلی شرکت را نیز به همراه دارد.

حتی در شرکت‌های بزرگ، برون‌سپاری بخش حسابداری به جای استخدام داخلی، منجر به ایجاد یک تیم مالی منسجم و متخصص می‌شود که با تسلط کامل بر مقررات جاری، امور مالی سازمان را به شیوه‌ای دقیق و شفاف مدیریت می‌کند. این رویکرد به‌ویژه در زمینه‌های حسابداری شرکت‌های بازرگانی، پیمانکاری، خدمات، انبارداری و مشاغل مختلف مؤثر است و بهره‌وری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

هزینه‌های خدمات حسابداری ۱۴۰۴

هزینه خدمات حسابداری در شرکت حسابداری در تهران معمولاً بر اساس نوع و دامنه خدمات مورد نیاز، موقعیت جغرافیایی و پیچیدگی امور مالی هر کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه‌های حسابداری برای یک فروشگاه کوچک با هزینه‌های یک شرکت تجاری بزرگ یکسان نخواهد بود. عواملی مانند ثبت اسناد مالی، تهیه گزارش‌های مالیاتی، انجام حسابرسی داخلی یا مشاوره مالی، همگی بر ساختار هزینه تأثیر می‌گذارند. شرکت حسابداری صالحانی، با در نظر گرفتن این عوامل و نیازهای خاص هر مشتری، تلاش می‌کند تا خدمات دقیق و حرفه‌ای را ارائه دهد که با بودجه کسب و کارها همسو باشد و در عین حال از طریق تعیین شفاف هزینه، اعتماد و رضایت مشتری را نیز تقویت کند.

 

 

 

خدمات ارسال اظهارنامه مالیاتی

   

 

 

 

 خدمات ارسال اظهارنامه مالیاتی

برای پرداخت مالیات، قبل از پرداخت باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهید. همانطور که از نام آن پیداست، اظهارنامه نامه‌ای است که توسط مالیات‌دهندگان به اداره مالیات ارسال می‌شود و حاوی اطلاعاتی در مورد درآمد و میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی برای محاسبه مالیات است. این نامه کاملاً آنلاین است و شما ملزم به پر کردن فیلدها یا علامت زدن کادرهای موجود در وب‌سایت هستید. ارسال اظهارنامه مالیاتی از طریق وب‌سایت اداره مالیات ملی ارسال می‌شود.

چه کسانی از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند؟

تمامی ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی که تحت نظر رهبری فعالیت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات نیستند و معاف شناخته می‌شوند، بنابراین نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند.

فردی که درآمدی ندارد و مشمول پرداخت مالیات نیست، دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارد.

افرادی که از مفاد ماده ۱۰۰ بهره‌مند می‌شوند، ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستند.

بازنشستگان و افرادی که از مافوق خود حقوق دریافت می‌کنند، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر درآمد خود ندارند.

افرادی که از سازمان‌های بهزیستی یا کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند و نیازی به ارائه اظهارنامه ندارند.

موسسات خیریه.

چه نوع اظهارنامه مالیاتی داریم؟ – انواع اظهارنامه مالیاتی

  1. اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی
  2. اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر درآمد املاک
  3. اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر ارث
  4. اظهارنامه حبس، نذر و وقف
  5. اظهارنامه انحلال شرکت
  6. اظهارنامه برای مشاغل خودرو
  7. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مدارک مورد نیاز برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی

مهمترین مدارکی که برای تهیه اظهارنامه مالیاتی خود نیاز دارید در زیر آمده است:

 

صورت سود و زیان سالانه

اطلاعات درآمد، فروش داخلی و خارجی

فعالیت حساب مواد اولیه، کالا، تولید و بازرگانی

صورت بهای تمام شده کالای فروش رفته (برای شرکت‌های تولیدی یا بازرگانی)

اطلاعات مربوط به قراردادها، پروژه‌ها و هزینه‌های پیمانکاران

مانده سود و زیان دوره‌های قبل و تعدیلات سالانه

شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری دفاتر

اطلاعات مربوط به پرداخت‌های مالیاتی تکمیل شده

نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری سامانه پیش ثبت نام

جزئیات ملک اجاره‌ای در حال استفاده

ارقام فروش سال قبل و درصد رشد سال جاری

عواقب عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی

در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، جریمه نقدی خواهید شد و واجد شرایط دریافت مشوق‌ها، تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی نخواهید بود. برای افراد و مشاغلی که در سال‌های اولیه فعالیت خود از پرداخت مالیات معاف هستند، در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، معافیت‌ها لغو می‌شوند. حتی اگر مشمول پرداخت مالیات نباشید، همچنان ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستید.

طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر افراد اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت تعیین شده ارائه ندهند یا در هر زمانی ارائه ندهند، جریمه ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد..برای افراد گروه اول و دوم، جریمه ۳۰ درصدی تعیین شده است، در حالی که برای افراد گروه اول، در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی، جریمه ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. برای ارسال اظهارنامه مالیاتی و جلوگیری از جریمه میتوانید با یک مشاوره مالیاتی به شماره 09191367651 تماس بگیرید. 

خدمات مالیاتی شامل چه مواردی می‌شود؟

بسته به نیازهای کسب و کار شما، می‌توانید از تمام یا بخشی از خدمات مالیاتی ارائه شده توسط شرکت‌های حسابداری بهره‌مند شوید. با دریافت خدمات مالیاتی خود از یک شرکت حسابداری معتبر در این زمینه، می‌توانید از امور مالیاتی خود اطمینان خاطر داشته باشید. خدمات مالیاتی که از شرکت حسابداری دریافت می‌کنید شامل طیف وسیعی از موارد است که برخی از آنها را در زیر شرح می‌دهیم و ممکن است برای شما مرتبط باشد:

 

- ارائه اظهارنامه مالیاتی

- تهیه و ارسال صورت‌های عملکرد دوره مالی

- تهیه دفاعیه مالیاتی

- دفاع در برابر پرونده‌های تخلف مالیاتی

- تهیه و ارسال گزارش معاملات فصلی طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم

- خدمات مالیاتی مربوط به صادرات و واردات

- بررسی موارد مشمول معافیت مالیاتی

- وکالت در دادگاه و دفاع از پرونده‌های مالیاتی

- پیگیری و استرداد مالیات‌های اضافه پرداختی از سازمان امور مالیاتی کشور

- جلوگیری از جرائم سنگین مالیاتی

- خدمات مالیاتی برای فعالیت‌های اقتصادی در حوزه تولید، تجارت و غیره

- اخذ کد اقتصادی جدید

- شرکت در کمیسیون‌های حل اختلاف برای کاهش مالیات

- تهیه و پلمپ دفاتر قانونی

- و بسیاری از خدمات مالیاتی دیگر.

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد